יום שחרור צפת ה-70
רשמים מאת רפאל פינקלשטיין


 

רפאל פינקלשטיין, נכדו של רפאל עבו מפקד משמר העם, מדריך על עמדת בית עבו ביום שחרור צפת, 70 למדינה

רפאל פינקלשטיין, נכדו של רפאל עבו מפקד משמר העם, מדריך על עמדת בית עבו ביום שחרור צפת, 70 למדינה.

יום שחרור צפת נחוג בצל אירועי “קום המדינה” והוא יום חגה של העיר בעת החדשה, וזאת למרות שלעיר היסטוריה ארוכה פי חמישים לפחות.

לא ניתן להתייחס לנטישת הרוב הערבי את צפת, כאל ‘נס’ מובן מאליו. כל המכיר את ההיסטוריה שקדמה לאירועי 1948, יודע שהיא היתה רצופה באירועים רבים שהביאו לכך שתושביה הערביים של העיר בחרו לעזוב אותה. שבעיר היה גרעין יהודי עיקש, גאה ובעל תושייה, שסירב להשלים עם המודל של היהודי הנשלט, או הנרדף.

גרעין ותיק זה, היה אחראי לא רק על מעשי הגבורה והלחימה העיקשת, אלא גם על שינוי הסטטוס-קוו בין היהודים לערבים, למרות המגבלות שהציבו השלטונות השונים, הטורקים והאנגלים, כל משטר בזמנו.

מתוך נקודת מוצא זו, הגעתי גם השנה לעיר הולדתי צפת ביום שחרורה, כדי לפגוש את בני הנוער בעמדת בית עבו, בית אבותיי, ולהציג בפניהם את מורשת הקרב הצפתית. להעביר את המסר שלא רק הלחימה ההרואית  הביאה לשחרור העיר. שרוח האחדות וה-“לא עוד!” ששרתה על תושבי העיר והנהגתה, היתה פרי תהליך ארוך ומתמשך, יצירתי ומתוחכם שהביא לתוצאה המבורכת של שחרור העיר.

ביום הזה, טיילו התלמידים בין העמדות השונות, המהוות נקודות ציון במלחמה על שחרור העיר, ושמעו סיפורי גבורה מפי הלוחמים עצמם, מפי צאצאיהם, או נציגיהם. אין ספק שאלו הם סיפורים מרגשים, שמציגים את גבורת הלוחמים ואת רוח הקודש והקרב ששרתה עליהם.

התלמידים אשר זכו להגיע לבית עבו, זכו לשמוע גם על ההיסטוריה של העיר שקדמה למלחמת השחרור ולהתוודע לאופן שבו למדו תושבי העיר להגן על עצמם ולהעביר מסר לשכניהם הערבים שמצפת הם לא יזוזו. התלמידים שהגיעו לבית עבו, שמעו מפי, ובסיוע של בת השירות עמית בר, על חלקה של משפחת עבו בהיסטוריה של העיר מאז הגעתה בשנת 1817 ועד פעולותיו של סבי, רפאל עבו, שהיה ממנהיגי הקהילה והקדיש את חייו לענייניה הביטחוניים של העיר. לאחר מאורעות הדמים בתרפ”ט, הגיע סבי למסקנה שהיהודים חייבים להגן על עצמם בנשק חם, והצליח ממש תחת עינם הפקוחה של השלטונות –  לאמן את תושבי העיר במסווה של “אימונים באגודת הציידים” ולהכין אותם ליום פקודה!

תלמידי צפת בהדרכה בבית עבו

תלמידי צפת בהדרכה בבית עבו.

אין ספק שהעולם מאוד השתנה ב-70 השנים שחלפו מאז שוחררה העיר. אך למרות השינויים הרבים שחלו בסביבה, ילדי צפת, אינם שונים בהרבה מהילדים שהיו אז, בימים ההם ובימים שקדמו להם. בכל מקום בעולם אוהבים ילדים אוהבים לשמוע סיפורי גבורה להרגיש את השייכות לסיפורים אלו, הבונים בהם גאווה וזהות עצמית. הישיבה על המדרגות בחזית בית עבו והסיור בין כותלי חצרו, החזירו את הילדים לפחות 70 שנים לאחור והמחישו להם את המשמעות של גבורה ותושייה יהודית, מהימים שהביטחון לא היה מובן מאליו כפי שהוא כיום.

ובנימה אישית – ניכר שאגף החינוך בעיר בראשותו של מר מוטי כהן, מכיר בחשיבותו של היום הזה, נערך מבעוד מועד לקראתו ועושה כל שביכולתו להצלחתו. אני מודה לגברת חגית בוכניק על שנרתמה במלוא הכוח להצלחתו של היום ולמר מאיר המאירי, יו”ר עמותת ותיקי צפת שיזם את החיבור לבית עבו – יישר כוח!

כולנו תקווה שהביקור והסיפור יחזקו את הקשר של דור העתיד לעיר ובזכות המפעל המבורך הזה, ימשיכו בני העיר לשאת את מוצאם בגאווה.

יום שחרור צפת 2017, רפאל עבו, מפקד משמר העם
משחק מורשת דיגיטלי לסלולר על נקודות מפתח בעיר העתיקה, באדיבות משפחת עבו, גבעתיים 

* הצילומים לכתבה באדיבות חגית בוכניק ודגנית חן