פתיחת חגיגות ל”ג בעומר בבית עבו בצפת – 2006 תשס”ו


חגיגות ל”ג בעומר תשס”ו בצפת ובמירון נפתחו ברוב עם והדר ביום שני, י”ז באייר תשס”ו,  15 במאי 2006, בשעה 13.00 בצהריים בטקס המסורתי של תהלוכת ספר התורה העתיק מבית עבו בצפת לבית הכנסת של הרשב”י במירון בנוכחות רבנים, ראשי ערים ומועצות דתיות, משלחות מיישובי הגליל, הגולן  ומאריאל שבשומרון, וקהל רב שמילא את חצר בית עבו ההיסטורית ואת הרחבה הסמוכה.

פתח נציג המשפחה בדור החמישי, יוסף עבו (עברון) את הטקס בפעם ה-43 (ה-173 שנה למסורת), בקריאת מגילת המסורת, שראשיתה באבי השושלת המשפחתית בארץ, הרב הקונסול שמואל עבו, שהגיע לצפת מאלג’יר ב- 1817 ומפעולותיו הברוכות הראשונות הייתה גאולת חלקת קבר הרשב”י במירון והקמת המצבה ומבנה בית הכנסת הניצבים שם עד היום. לאות הוקרה – העניקה לו הקהילה בצפת ספר תורה על שמו, ובערב ל”ג בעומר 1833 –  לפני 173 שנה –  הובל ספר תורה זה לראשונה ברוב הוד והדר מבית עבו לבית הכנסת של הרשב”י במירון. כך נפתחה מסורת מיוחדת במינה, המסמלת את פתיחתן הרשמית של חגיגות ל”ג בעומר בצפת ובמירון, ועוברת מאב לבן, זה הדור החמישי ברציפות.

על תולדות המסורת ועל פעולותיו הברוכות של הרב הקונסול שמואל עבו ושל צאצאיו, הקונסולים לבית עבו – בשיקומה של צפת ובהנחת היסודות להתיישבות היהודית החקלאית באזור הגליל ובעמק החולה – ניתן לקרוא בהרחבה באתר “ההגדה לבית עבו”,  וכן בפרק “משפחת עבו וההתיישבות בגליל” – מאת ד”ר שרביט http://shvilamal.vfr.co.il/?p=3298 .

לקריאתה של מגילת המסורת קדמה השנה ההודעה המצערת על  פטירתה ללא עת של בת המשפחה, 
ג’וליה קפלן ז”ל, לבית בן אורי, בתם של פסח ומרגלית, ונכדתו של רבי מאיר עבו ז”ל, ממשיכה של המסורת בדור השלישי.


נציג הדור החמישי למשפחת עבו יוסף בן רפאל קורא את מגילת המסורת

יוסף בן רפאל קורא את מגילת המסורת

יוסף בן רפאל, ממשיך המסורת בדור החמישי,  קורא את מגילת המסורת

הדור החמישי למסורת, יוסף בן רפאל, פותח את חגיגות ל”ג בעומר תשס”ו, בקריאת מגילת המסורת. על במת הכבוד: מימינו – ראש העיר צפת מר ישי מימון, נציג הקונסוליה של צרפת בחיפה – ז’אן פיליפ, רבה של צפת – הרב שמואל אליהו שליט”א, רבם של חסידי חב”ד בעיר – הרב ביסטריצקי.
משמאל: יהודית, רעייתו של יוסף, ראש המועצה הדתית צפת –  בנימין לגזיאל.


השמיעו דברי ברכה

רבה של צפת הרב שמואל אליהו

רבה של צפת הרב שמואל אליהו


“לפי הערכות המשטרה יגיעו השנה למירון כ-600 אלף חוגגים. 60 ריבוא היה גם מספרם של יוצאי מצרים ועלינו לראות בכך סימן ואות לגאולה. ואי אפשר שלא לקשור את המספר הזה למסורת ‘בית עבו’, אותה מסורת של הובלת ספר התורה מהבית הזה לקבר הרשב”י במירון הנמשכת מזה למעלה ממאה ושבעים שנה ברציפות והמסמלת את פתיחת חגיגות ל”ג בעומר בצפת ובמירון. מסורת זו היא הגרעין החי שצמח והתפתח מכמה אלפי חוגגים  מצפת ומהגליל במאה ה- 19 –  שהפכו בימינו ליער העבות הזה של 60 ריבוא עולי רגל מכל קצות הארץ, כן ירבו. ואסיים בדברי ברכה לכל הקהל הנמצא פה עמנו: מי שבירך את אבותינו הקדושים והטהורים, אברהם יצחק ויעקב, משה ואהרון, דוד ושלמה – הוא יברך את כולכם, שתזכו לבריאות ולאריכות ימים –  בזכות רבי שמעון בר יוחאי, רבי אלעזר בנו, האר”י הקדוש, וכל יתר הצדיקים, שישפיעו עליכם שפע מזל, ברכה והצלחה ונאמר אמן.

יברך הקדוש ברוך הוא את נכדם של יוסף ויהודית עבו, רוני בן רפאלה, הדור השביעי למסורת, שהגיע למצוות, שיזכה לברכה ולהצלחה ולהמשך המסורת המופלאה הזו, וכן יהיה רצון ונאמר אמן”.


ראש העיר צפת, מר ישי מימון

ראש העיר צפת מר ישי מימון

“אפתח בברכה חמה לממשיכה של המסורת בדור החמישי, יוסף עבו- עברון. מסורת בת 173 שנה אינה דבר של מה בכך, והיא ראויה להערכה ולעידוד. כולנו התאספנו כאן, כדי ליטול חלק בתהלוכה המסורתית של ספר התורה העתיק מבית עבו ההיסטורי אל קבר הרשב”י במירון. רבי שמעון בר יוחאי מגדולי תלמידיו של רבי עקיבא המשיך בדרכו ולאחר מותו הוסיף להטיף נגד השלמה עם שלטון רומי. הוא נידון שלא בפניו למיתה והסתתר עם בנו אלעזר שלוש עשרה שנה במערה ולפי המסורת חיבר שם את ספר הזוהר. רבות מהלכותיו מובאות במשנה והוא הפך לדמות מרכזית בתורת הקבלה.לפי האגדה נתגלו לפניו סודות הבריאה ויום מותו חל בתאריך לידתו, יח באייר, יום ל”ג בעומר. יום זה הפך למוקד עלייה לרגל לקברו של הרשב”י ולהדלקת מדורות לזכרו. כולנו חבים חוב גדול לתנא האלוקי,  ותהלוכת ספר התורה מבית זה, בית עבו ההיסטורי, בשירה ובריקודים למירון – מסמלת את הוקרתו של העם, על כל עדותיו, לכבודו של התנא הקדוש”.


הרב שאר ישוב הכהן, רבה של חיפה

“קהל קדוש, כבר אמרו אבותינו: ‘הנח לישראל, אם לא נביאים הם, בני נביאים – וכולם הולכים לאותו מקום’. אם הקהל הקדוש מתעלה ועולה לרגל לצפת ולמירון – זה מראה שמן השמים נתנו דעתם לעשות כן. הנה בביריה הסמוכה לצפת ישב מרן יוסף קארו שחיבר את ספר הפסק, “שולחן ערוך” אשר הפך לספר החוקים של עם ישראל. גם במנהג זה של חגיגות ל”ג בעומר זכתה העיר צפת, שיבואו אליה ולשכנתה, מירון, כל בני עם ישראל. ומן הראוי לשוב ולהזכיר, שתורת הקבלה נוסדה כאן, והאר”י ותלמידיו התיישבו בעיר הקודש, צפת. והכול בזכות רבי שמעון בר יוחאי. כל עניין המסורת, גם האכסניה הזאת, בית עבו, הפכה מוקד לקידוש שם שמים ולהובלת ספר התורה למירון בערב ל”ג בעומר בזכותו של התנא הקדוש, רבי שמעון בר יוחאי. תחינתנו פרוסה לפניו ולפני תלמידיו, שיבקשו רחמים עלינו מהקדוש ברוך הוא, כדי ששונאינו לא יזכו להשמידנו. ויהי רצון, וההתכנסות הזאת לשם שמים, והובלת ספר התורה מבית זה לכבודו של התנא הקדוש יזכונו למשיח צדקנו במהרה בימינו, אמן”.


הרב ביסטריצקי רבם של חסידי חב”ד בצפת

“שמירת המסורת הנה ערך עליון אצל עם ישראל. הודות לכך הצלחנו לשרוד בכל תהפוכות הגלויות במשך מאות בשנים. משפחת עבו ראויה למלוא ההערכה על הקפדתה לשמור על מסורת תהלוכת ספר התורה בערב ל”ג בעומר מזה 173 שנה ברציפות. ואם מזכירים את ספר התורה, אי אפשר שלא לציין שפרשת השבוע הנה פרשת “בהר”. כשנתן הקדוש ברוך הוא את התורה לעם ישראל רבו ביניהם כל ההרים על הזכות לשמש במה למתן התורה, ודווקא, הקטן שביניהם, הר סיני הוא שזכה. מכאן אנו למדים שלא הפאר וההתנשאות הם העיקר אלא הענווה והצניעות, ובחלקו של בית עבו ההיסטורי נפלה הזכות, שממנו תצא תהלוכת ספר התורה מדי ל”ג בעומר למירון לא משום גודלו ופארו אלא משום שמירת המסורת הקפדנית של המשפחה הזו מזה חמישה דורות ברציפות. ועל כך הם ראויים למלוא ההוקרה והברכה”.


בנימין לגזיאל, יו”ר המועצה הדתית צפת

ברצוני לברך את כל משפחת עבו היקרה בכל מילי דמיטב. הנני שמח להיות שותף למסורת היקרה והמפוארת, ולהנות מחדש כל שנה מהתהלוכה הקדושה. יהי רצון שנזכה להקביל פני משיח צדקנו במהרה, אמן 



ז’אן פיליפ סברגס, סגן הקונסול הכללי בחיפה

ז’אן פיליפ נושא ברכה בצרפתית, משמאלו: ראש העיר צפת מר ישי מימון, אלין סוויסה לבית עבו (מתרגמת)

אני מתכבד לברך אתכם בשם ממשלת צרפת והקונסוליה בחיפה. אני שמח להיות כאן, באירוע המרשים הזה, הנמשך למעלה מ- 170 שנה, בהשתתפות נציגי צרפת, ואנו מודים למשפחת עבו הנכבדה המקפידה לשמור על מערכת יחסים תקינה עם צרפת מזה חמישה דורות.


בתום הנאומים והברכות, הוחל בטקס הדתי בניצוחו של החזן, מר שלמה חדד בהשתתפותם של הרב הראשי של צפת, הרב הגאון שמואל אליהו, הרב שאר יישוב הכהן רבה של חיפה, הרב ביסטריצקי – רבם של חסידי חב”ד בצפת ושל הפייטנים נעימי הזמר, מאיר כרסנטי, ונחום ברזל, בליווי צלילי הכלייזמר של אמן הקלרינט, שמואל אחיעזר. בתום הטקס הדתי והוצאתו של ספר התורה עתיק מארון הקודש, פצח הקהל במחול ובזמרה כשספר התורה נישא אל על בידי המון החוגגים.


תמונות מחגיגות ל”ג בעומר 2006 תשס”ו:

יוסף מתכבד בהוצאת ספר התורה מארון הקודש. לשמאלו הפייטן נחום ברזל

יוסף מתכבד בהוצאת ספר התורה מארון הקודש. לשמאלו הפייטן נחום ברזל



מי שלא ראה את שמחת ההילולה בבית עבו בצפת בערב ל”ג בעומר
לא ראה שמחה מימיו

לצפייה בתמונות, לחץ כאן: טקס פתיחת ארון הקודש בחצר בית עבו

לצפייה בתמונות, לחץ כאן: שמחת ל”ג בעומר בבית עבו בצפת

לצפייה בתמונות, לחץ כאן: והעיר צפת צהלה ושמחה – תהלוכת ספר התורה במחולות בחוצות צפת