רפי פינקלשטיין נושא דברים ביום שחרור צפת 2017 בשם משפחת עבו


כבוד ראש העיר, מר אילן שוחט,

כבוד הרב הראשי לצפת, הרב שמואל אליהו

יו”ר עמותת ותיקי צפת, מר מאיר המאירי.

אורחים יקרים.

אנחנו מציינים היום 69 שנים לשחרור צפת. כאשר למעשה לעיר הזאת יש היסטוריה בת מאות שנים. לא ניתן להתיחס לשחרור העיר בלי להתיחס לאלו שישבו בה הרבה לפני הימים של קום המדינה. הערב הזה הוא בסימן פועלה של משפחת עבו לדורותיה בכלל ורפאל עבו בפרט.

אני גאה לעמוד כאן כנציג משפחה זאת, אשר אהבת הארץ ואהבת האדם זורמות בעורקיה.

שאול טשרניחובסקי כתב:האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו”.

נוף מולדתי, העיר הזאת, צפת,  בנה של עצמונה ז”ל בת רפאל ז”ל, לבית עבו.

השנה אנו מציינים את השנה ה-200 להגעתה של משפחת עבו מאלג’יר לצפת, בשנת 1817.

בימים ההם היתה משפחת עבו, משפחה אמידה ועסקיה נפרשו על פני מדינות רבות ובזכות קשריה עם הממשל הצרפתי מונה ראש המשפחה, הרב שמואל עבו, להיות קונסול צרפת באזור.

שמואל עבו ניצל בחוכמה את מעמדו הכלכלי ואת מעמדו הדיפלומטי, על מנת לתמוך ולקדם את הישוב היהודי בימים ההם בארץ ישראל.

במסגרת זאת, הוא גאל אדמות בגליל ויישב עליהן משפחות יהודיות ותרם לבנייה ושימור של אתרי מורשת יהודית, כדוגמת קבר רבי שמעון בר-יוחאי במירון.

לאחר רעידת האדמה שפקדה את צפת בשנת 1837, הוא סייע בבניה מחודשת של העיר ושיקם את הריסות בית הכנסת הספרדי של האר”י.

גם בניו ובדורות שאחריו, המשיכו את דרכו ואת דרך המשפחה ופרסו מטריית הגנה על הישוב היהודי בגליל, בתקופה שלפני קום המדינה וסיפורים רבים שזורים לאורך התקופה, על האופן שבו הגנו בני משפחת עבו על תושבי הגליל, מפני רדיפות הטורקים והאנגלים.

במשך שנים רבות שימש בית עבו, שמעל שערו התנוסס דגל צרפת, מקלט לרבים, לא רק ליהודים, מפני התנכלויות השלטונות.

כהוקרת תודה למשפחת עבו, העניקה לה הקהילה היהודית בצפת, ספר תורה מעוטר. ספר זה יוצא בערב ל”ג בתהלוכה מסורתית, מבית משפחת עבו בצפת, לקבר רבי שמעון בר-יוחאי במירון. השנה תהיה זאת השנה ה-184 ברציפות בה מתקיים הטקס. הגעת ספר התורה של משפחת עבו למירון, מהווה, עד היום, את האות לתחילת חגיגות ל”ג בעומר.

זוהי מסורת ייחודית בארץ ואולי בעולם כולו, שמתקיימת לאורך זמן כה רב. והיא מקור לגאווה ולרציפות הישוב היהודי בארץ ישראל וחלק בלתי נפרד מההווי של העיר צפת.

 

רפאל עבו, נולד בצפת בשנת 1900, דור רביעי לשושלת בית עבו ולמסורת מובילי הוצאת ספר התורה מבית עבו בצפת למירון בערב ל”ג בעומר.

רפאל הקדיש את עיקר זמנו לענייניה הביטחוניים של הקהילה היהודית בעירו והיה דמות הירואית בצפת, פטריוט ציוני גאה שהקדיש את חייו לארץ ישראל ולמדינה וזכה לכבוד ולהערצה מיהודים וערבים כאחד.

הוא נמנה עם ראשוני השוטרים העבריים, סיים בהצטיינות בית ספר לקצינים בביירות, ייסד את סניף מכבי בצפת ובו אימן צעירים לשורות ההגנה, הקים את “התאחדות הנוער למען צפת” והתעמת עם מדיניות ההבלגה.

כלקח ממאורעות תרפ”ט, בהן הוא לקח חלק בפעולות החילוץ וההצלה, ייסד מיד לאחר מכן, את “אגודת הציידים העבריים“, מסווה יצירתי של פעילות ספורט וציד, לצורך אימון יהודים לשימוש בנשק חם.

לאחר החלטת האו”ם על חלוקת ארץ ישראל, הוא התמנה למפקד “משמר העם” וניהל אותו עד תום מלחמת השחרור.

עם קום המדינה פיקד על הג”א בחבל צפת וניהל את סניף משרד האוצר וסניף משרד המיעוטים בצפת.

סבי נפטר בצפת בכ”ד בשבט תשכ”ד (7 בפברואר 1964), אני לא זכיתי לראותו אבל בהלווייתו נכחו המונים מבני צפת, שבאו להוקיר לו תודה וכבוד אחרון.

הוא הותיר אחריו שני בנים: יוסף וצבי ובת אחת עצמונה. שלושה מתוך תשעת נכדיו נקראים על שמו.

בשמי ובשם משפחת עבו, אני רוצה להודות למארגני הארוע על שבחרו בשנה זו לקיים ארוע זה כהוקרה למשפחת עבו ולבנה רפאל וקורא לכולכם ולכל תושבי צפת להצטרף אלינו ולקחת חלק פעיל בטקס ובתהלוכה בערב ל”ג בעומר יום שישי 12/5 בשעה 11:00.

תודה רבה.

 המקום: כיכר עבו. רפי פינקלשטיין, מבני הדור השישי של שושלת עבו, מספר לתלמידי צפת את סיפורי הגבורה של השושלת.

המקום: כיכר עבו. רפי פינקלשטיין, מבני הדור השישי של שושלת עבו, מספר לתלמידי צפת את סיפורי הגבורה של השושלת באירוע מיוחד לציון יום שחרור צפת 2017.