ההילולה בבית עבו בצפת – 2004 תשס”ד 

על במת הכבוד, משמאל לימין: יוסף עבו פותח את הטקס, השר גדעון עזרא, השר בני אלון, ראש העיר צפת, מר ישי מימון, הרב שמואל אליהו רבה של צפת, הרב אשר זמל, רבה של לב השרון ובני ציון.

 

 יוסף עבו עברון-הדור החמישי למסורת-פותח את חגיגות ל”ג בעומר תשס”ד: 

חגיגות ל”ג בעומר תשס”ד נפתחו ביום שישי, טז באדר, 7 במאי 2004, באירוע החגיגי של תהלוכת ספר התורה העתיק מבית עבו בצפת לקבר  הרשב”י במירון –זאת השנה המאה שבעים  ואחת ברציפות.
הטקס המסורתי נערך ברוב עם, בנוכחות רבנים, שרים, חברי כנסת, נציגי שגרירות צרפת בישראל,
ראשי ערים ומועצות דתיות ומשלחות מיישובי הגליל, הגולן ומאריאל שבשומרון.

בשל קדושת השבת הוקדם הטקס לשעה 12 בצהריים  ונפתח על פי הנוהג על ידי נציג משפחת עבו, ממשיך המסורת בדור החמישי, יוסף עבו עברון.שהכריז בפעם ה-41 על פתיחתן   הרשמית של חגיגות ל”ג בעומר בצפת ובמירון, בשנה ה-56 למדינת ישראל והמאה שבעים ואחת למסורת.

יוסף שב וקרא את מגילת המסורת שראשיתה באבי השושלת המשפחתית בארץ, הרב הקונסול שמואל עבו, שהגיע לצפת מאלג’יר ב-1817 ומפעולותיו   הברוכות הראשונות, גאולת חלקת קבר  הרשב”י במירון מידי הערבים והקמת המצבה ומבנה בית הכנסת הניצבים שם עד היום. לאות הוקרה – העניקה לו הקהילה בצפת ספר תורה על שמו, ובערב ל”ג בעומר 1833 הובל ספר תורה זה לראשונה ברוב הוד והדר מבית עבו לבית הכנסת של    הרשב”י במירון. כך נפתחה מסורת מיוחדת במינה העוברת מאב לבן, זה חמישה דורות ברציפות, המסמלת את פתיחתן  הרשמית של חגיגות ל”ג בעומר בצפת ובמירון.
תרומתה הדתית לאומית של משפחת עבו לא הצטמצמה בשיקום קברו של הרשב”י במירון ושל מקומות קדושים אחרים באזור  –  קרא יוסף מתוך המגילה – היא הניחה את היסודות  להתיישבות החלוצית  החקלאית היהודית בגליל ובעמק החולה  והקדימה בעשרות שנים את מפעל ההתיישבות הציוני בדגניה, בכינרת ובעמק יזרעאל (ראה ההגדה לבית עבו  –“משפחת עבו  וההתיישבות בגליל”  מאת  ד”ר יוסף שרביט).

השר גדעון עזרא:
 הסיפור ההיסטורי של משפחת עבו ותרומתה
להתיישבות היהודית בגליל צריכים להילמד בכל בתי הספר בארץ

השר גדעון עזרא נושא ברכה, תשס”ד, 2004

“אני מודה לידידי, יוסי עבו עברון,  על שהזמין אותי להשתתף בחוויה המרשימה הזו של חגיגת ל”ג בעומר,”  פתח השר, גדעון עזרא, את  דברי ברכתו למארחיו והמשיך:   “הלוואי,  וכולם היו מגיעים הנה ולומדים את ההיסטוריה של חבל ארץ זה, חבל הגליל,  אני חושב שהסיפור   של בית עבו צריך להילמד בכל בית ספר במדינת ישראל.  יש לנו ערוץ  היסטוריה בטלוויזיה, וחשוב היה, שהפרק ההיסטורי הזה על תולדות   ההתיישבות החלוצית בגליל במאה ה-19 ייכלל בתוכניותיו”. “משפחת עבו – ציין – הגיעה לפני שנים רבות  מאלג’יר לגליל, ויישוב חבל ארץ   זה על ידי היהודים ביוזמתה  הנו פרק מרתק וחשוב בהיסטוריה של יישוב הארץ”. בפנותו אל ראש העיר של צפת, העיר: “חזון ההתיישבות   בגליל   צריך להיכלל בתוכניות התיירות של צפת,  אני שמח שהוזמנתי לכאן , והייתה זו חוויה מאלפת ומרשימה עבורי. מחובתנו”, סיים , “להוסיף ולשמור על כוחנו, להיות חזקים  ולשמור על ארץ ישראל”.

 

 השר בני אלון:
משפחת עבו מסמלת את הקשר הנצחי של עם ישראל לספר התורה שלו

השר בני אלון מברך את משפחת עבו על שמירת המסורת, 2004, תשס”ד

זכות גדולה ושיעור גדול בהיסטוריה היא לנו להיות כאן השנה בבית עבו בצפת ולחוש מניין אנו שואבים את כוחנו”,  אמר שר התיירות דאז,   מר בני אלון, בדברי ברכתו.  “היכן  נמצא עוד אומה בעולם המנשקת ומחבקת את ספר החוקים שלה  – את ספר התורה?  משפחת עבו ,” המשיך,  “מסמלת את החיבור  לספר התורה הקדוש  וכבוד גדול הוא לי  להיות שליח ציבור ביום זה ולברך את המשפחה האצילה על שמירת המסורת החשובה הזו.”

 

ראש העיר של צפת – מר ישי מימון:

זכותו של הרשב”י ובנו אלעזר תגן על כל בית ישראל

 

ראשון המברכים, ראש העיר צפת, מר ישי מימון, תשס”ד 2004

ראשון המברכים היה ראש העיר של צפת, מר ישי מימון, ששיבח במלים חמות את משפחת עבו על ושמירת המסורת של הוצאת ספר התורה מביתה בצפת במשך דורות. והביע  תקוותו, שיום חגיגי זה וזכותו של הרשב”י ובנו אלעזר יגנו עלינו ועל כל עם ישראל..

רבה של צפת הרב שמואל אליהו:
גדולתו של רבי שמעון בר יוחאי  הייתה לא רק בתורתו
אלא גם בעוז רוחו להתייצב נגד הרומאים

רבה של צפת הרב שמואל אליהו נושא דברים, תשס”ד, 2004

רבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו, בירך את ממשיכי המסורת של משפחת עבו בדור החמישי, את יוסף ואת יהודית, על דבקותם   במורשת אבותיהם לקיים מזה ארבעים  שנה ברציפות את מצוות תהלוכת ספר התורה,  זאת השנה המאה שבעים ואחת למסורת..“גדולתו של רבי שמעון בר יוחאי” הטעים הנואם, “התבטאה לא רק  בתורה ובכתיבת ספר הזוהר אלא גם בעוז רוחו להתייצב מול שלטונות רומא ולומר את דברו בלי מורא ובלי  פחד.”הוא סיים בקריאה לכל עם ישראל ליטול דוגמה מהתנא הקדוש, שהאיר פניו לכל דורשיו, לנהוג בסובלנות איש כלפי רעהו ולפתור   את המחלוקות שביניהם בחביבות, בחיוך ובאהבה.

הרב אשר זמל רבה של לב השרון ובני ציון:

חגיגות ל”ג בעומר בבית עבו חוויה בלתי נשכחת

הרב זמל רבה של רמת השרון ותל מונד מביא את ברכת אזור

“זכות גדולה היא לי להיות פה עמכם היום הזה, להשתתף בחגיגה המסורתית הנמשכת זה חמישה דורות בבית עבו בצפת, כדי לחלוק כבוד לתנא הקדוש, רבי שמעון בר יוחאי”.

מנכ”ל משרד הדתות עו”ד מאיר שפיגלר:

משחר נעורי גדלתי על ברכי המסורת

מנכ”ל משרד הדתות, מר מאיר שפיגלר, נושא ברכה, 2004 תשס”

 “כנינו של מאיר עבו , ממשיכה של המסורת בדור השלישי – אינני חש עצמי כאן כאורח.
  החצר הזו זכורה לי עוד מימי ילדותי, ואני גאה להיות כאן היום כנציג משרד ראש הממשלה
 ומאחל לקהל החוגגים לשוב ולהתכנס בבית זה מדי שנה בשנה בערב ל”ג בעומר”.